circle

Zapoznaj się z najnowszym raportem — „Klienci biznesowi banków 2025”. Pobierz »

Michał Miernik
5 sierpnia 2025
blog-post-cover-411.png

Wynik postępowań upadłościowych w 2023 r. mógł sugerować, że sytuacja w branży transportowej uległa poprawie.

Niestety, w 2024 r. mieliśmy do czynienia ze znacznym wzrostem upadłości w transporcie. Nie tylko względem 2023 r., ale również w porównaniu do 2022 r.

W 2024 r. upadłość ogłosiły 34 firmy z branży transportowej.

Oznacza to wzrost w porównaniu do 2023 r. o aż 161,5%. Gdy zaś porównamy go z 2022 r., to dostrzeżemy wzrost o 47,8%.

Warto też dokładnie przyjrzeć się temu, jakie podklasy sekcji H PKD najliczniej ogłaszały upadłość w 2024 r.

Liderem tego zestawienia (identycznie jak rok wcześniej są firmy zajmujące się transportem drogowym towarów. W omawianym okresie upadłość ogłosiło 21 z nich, co stanowi 61,7% wszystkich upadłości w transporcie.

Znamienny jest fakt, liczba upadłości w tej podklasie zwiększyła się rok do roku o 90,9%.

Na drugim miejscu znalazły się agencje transportowe, a na trzecim firmy zajmujące się magazynowaniem i przechowywaniem pozostałych towarów. W 2024 r. upadło odpowiednio 8 i 3 przedsiębiorstw z tych podklas.

W 2024 r. ponownie zwiększyła się liczba nowych postępowań restrukturyzacyjnych w transporcie.

W omawianym okresie restrukturyzację rozpoczęło 635 przedsiębiorstw z branży transportowej. Oznacza to wzrost o 23,3% w porównaniu do 2023 r. i aż o 169% względem 2022 r.

Wzrost ten był większy niż dla ogółu postępowań restrukturyzacyjnych w naszym kraju. Jak wspomnieliśmy w najnowszej edycji naszego raportu „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne”, wzrost liczby restrukturyzacji w 2024 r. w porównaniu do roku go poprzedzającego wyniósł 7,4%.

Gdy przyjrzymy się poszczególnym podklasom w sekcji H PKD dojdziemy do wniosku, że firmy zajmujące się drogowym transportem towarów znalazły się w 2024 r. w szczególnie trudnej sytuacji.

Postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęły się w aż 534 przedsiębiorstwach z podklasy 49.41.Z. Oznacza to, żę firmy zajmujące się transportem drogowym towarów stanowią 84% wszystkich restrukturyzujących się w transporcie!

Liczba restrukturyzacji wśród tych firm wzrosła w porównaniu do 2023 r. o 24,2%, a względem 2022 r. – o 193,4%.

Na drugim miejscu, ze zdecydowanie skromniejszym wynikiem 19 postępowań, znalazły się firmy zajmujące się pozostałą działalnością pocztową i kurierską. Trzecia lokata (19 postępowań) należy do przedsiębiorstw z podklasy 52.29.C, zrzeszającą działalność pozostałych agencji transportowych.