Zakup bazy firm często wiąże się z wieloma wątpliwościami. W naszym artykule zmierzymy się z mitami na temat kupowania baz firm w sieci.

Na początku pewnie zapytasz: na co komu dane z baz firm, skoro w Internecie są dostępne wszelkie możliwe informacje? Wystarczy przecież nazwa firmy wpisana w wyszukiwarce i voilà! Na wyciągnięcie ręki są wszelkie informacje dotyczące danej działalności gospodarczej.

Z tym że... nie do końca.

Taki sposób działania może się sprawdzić przy jednym, dwóch, trzech wyszukiwaniach, ale staje się zadaniem co najmniej uciążliwym przy czterdziestym, setnym, a przy tysięcznym – właściwie niewykonalnym przy ręcznej selekcji danych.

Nie każda firma posiada własną stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych, przez co poszukiwania są znacznie utrudnione. Ponadto okazuje się, że aby pozyskać niezbędne informacje należy sięgnąć do wielu zbiorów.

Podstawowe dane znajdziemy w rejestrze REGON, a bardziej szczegółowe w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). W wielu przypadkach warto też przejrzeć inne rejestry i ewidencje jak np. Krajowy Rejestr Elektroniczny Przewoźników Drogowych (KREPTD), jeśli interesują nas informacje dotyczące firm transportowych.

Możliwość samodzielnego i szybkiego zebrania informacji o wielu firmach naraz to tylko jeden z mitów, które krążą w sieci na temat baz firm.

Rozprawmy się z nimi po kolei.

Mit 1: Bazy firm są drogie

Pieniądze baner

Wiele źródeł w sieci podaje, że zakup baz danych wymaga znacznego nakładu środków finansowych. W artykułach krytykujących kupowanie gotowych baz przeważnie nie padają konkretne kwoty, przez co w wyobraźni czytelnika mogą one urosnąć do absurdalnych rozmiarów.

Na pewno zadziała to odstraszająco, zwłaszcza jeśli założymy, że w ramach opłaty otrzymujemy też listę kontaktów do osób, które nie są potencjalnymi odbiorcami naszej usługi lub produktu.

O dokładności baz danych będziemy też zresztą mówić w dalszej części tekstu.

Fakt: Cena bazy firm zależy od liczby rekordów i kategorii informacji

Informacje, które otrzymujesz od wiarygodnego dostawcy, powinny być dopasowane do Twoich potrzeb. Zgodnie z tym założeniem, wiele firm proponuje elastyczny system selekcji danych, dzięki któremu płacisz tylko za informacje, które Cię interesują.

Jak to działa?

1) Precyzyjne filtrowanie danych

Możesz określić kryteria, na podstawie których powstanie lista firm. W ten sposób ograniczysz liczbę rekordów, kierując się na przykład lokalizacją, formą prawną (np. spółki, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie) czy wielkością organizacji.

2) Płacisz tylko za potrzebne Ci dane

Często masz możliwość określenia kategorii danych, które zostaną Ci udostępnione. Na przykład, potrzebujesz wyłącznie informacji kontaktowych, a zupełnie nie interesują Cię dane finansowe.

3) Oszczędzasz czas i unikniesz kosztownych błędów

Czas to pieniądz, przynajmniej w biznesie — wiele osób zgodzi się ze słusznością tego stwierdzenia.

Konieczność samodzielnego pozyskiwania szczegółowych informacji na temat firm w wielu przypadkach wymaga poświęcenia ogromnej ilości czasu. Ręczne wyszukiwanie danych w rejestrach CEIDG, KRS czy REGON może zająć wiele tygodni, a wliczając w to godzinowy koszt pracy, szybko przekroczysz stawki za zakup baz danych.

Ponadto robiąc to samodzielnie lub zlecając swoim pracownikom, ryzykujesz błędami w danych wynikającymi z pośpiechu czy zwykłego ludzkiego niedopatrzenia. Niektóre z tych błędów mogą prowadzić tylko do utrudnień w korzystaniu z pozyskanych informacji, inne – mogą skutkować konsekwencjami prawnymi.


Ile kosztuje baza danych?

Cena może się wahać od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

W przypadku wyższych cen najczęściej mówimy o zbiorach, które poza standardowymi źródłami informacji o firmach, takich jak KRS, CEIDG, REGON, obejmują też źródła wymagające większego zaangażowania po stronie dostawcy.

Kupując zestawienie w Bazie firm i osób MGBI, rozliczasz się na podstawie rodzaju danych w pojedynczym rekordzie. Na przykład: jeśli potrzebujesz tylko danych kontaktowych, płacisz tylko za adresy e-mail i numery telefonu z pominięciem opłat za wielkość zatrudnienia czy dane finansowe.

WARTO WIEDZIEĆ

W MGBI oferujemy bazy pudełkowe, czyli gotowe zbiory informacji dotyczące konkretnych branż, w których poza standardowym zestawem pól udostępniamy także dodatkowe pola istotne tylko dla danego rodzaju działalności.

Na przykład w bazie przewoźników drogowych znajdziesz informację o certyfikacie kompetencji zawodowych i licencji wspólnotowej przewoźnika, a w bazie praktyk lekarskich – informacje na temat specjalizacji lekarskich.

Mit 2: Bazy danych firm nadają się tylko do spamowania

Osoby korzystające z baz danych to pozbawieni skrupułów spamerzy. Prawda czy fałsz?

Fakt 1: Istnieje wiele sposobów wykorzystania baz danych

Baza firm znajdzie swoje zastosowanie w wielu obszarach działalności Twojego przedsiębiorstwa. Informacja gospodarcza może przydać Ci się w analizie rynku, określeniu grupy odbiorców dla Twoich produktów lub uzupełnieniu informacji na temat klientów w Twoim systemie CRM.

Jeśli jesteś częścią zagranicznej spółki, która dopiero planuje wejście na polski rynek, baza firm pomoże Ci zarówno w:

  • poszukiwaniu pierwszych klientów,
  • określeniu potencjału sprzedaży na przyszłość,
  • a także w ocenie działalności konkurencji.

Niektórzy z naszych klientów wykorzystują je także w windykacji czy badaniach rynku wykonywanych na rzecz innych podmiotów.

Fakt 2: Wrażenie spamu może wynikać z formy i natężenia kontaktu

Kontakt z zimnymi leadami może przyjąć formę kulturalnej rozmowy lub wymiany maili. Może też przerodzić się w przepychankę słowną czy głuchy sygnał w telefonie, jeśli na wstępie wywrzemy zbyt dużą presję na osobę po drugiej stronie.

Pamiętaj, aby zachowywać umiar. Dzwonienie do potencjalnych klientów co dwa dni w celu przedstawienia dokładnie tej samej oferty może skutecznie (i na dobre!) zniechęcić te osoby do skorzystania z Twoich usług.

O tym, jak można napisać scenariusz rozmowy do cold callingu, pisaliśmy już pewien czas temu na naszym blogu.

Warto też wspomnieć o tym, że dzięki szczegółowemu filtrowaniu bazy firm możesz też wybrać listę kontaktów, które są rzeczywistymi odbiorcami Twoich usług zamiast słać swój przekaz w eter w naiwnej wierze, że „a nuż ktoś się zdecyduje na współpracę”.

Mit 3: Informacje w bazach firm są nieaktualne i przypadkowe

Jeśli szukałeś już wcześniej informacji na temat baz, na pewno spotkałeś się ze stwierdzeniem, że zawarte w nich dane są często nieaktualne.

Jak to się ma do rzeczywistości?

Fakt 1: Dane są aktualizowane codziennie w oparciu o rejestry rządowe

W ramach naszego produktu Baza firm i osób nie tylko aktualizujemy informacje o firmach w oparciu o rejestry CEIDG, KRS i REGON, ale również regularnie sprawdzamy poprawność adresów e-mail i numerów telefonu.

Dzięki temu unikniesz sytuacji, w których próbujesz nawiązać kontakt przez kanały, które zostały opuszczone. To z kolei pozwoli Ci między innymi na utrzymanie dobrej reputacji Twojego adresu e-mail i pomoże Ci docierać bez problemu do skrzynek potencjalnych klientów.

Oczywiście, warto pamiętać, że nie każdy dostawca baz danych regularnie aktualizuje swoje zasoby. Sami słyszeliśmy już niejedną mrożącą krew w żyłach historię o sprzedawaniu baz sprzed dekady, dlatego jeśli zastanawiasz się, gdzie kupić bazę firm, zachęcamy Cię do lektury tego tekstu.

Fakt 2: Starannie wyselekcjonowane informacje nie są dziełem przypadku

Zgodnie z podszeptami intuicji oraz głosami wielu ekspertów w branży, samodzielne wyszukiwanie danych powinno skutkować lepszymi efektami.

W praktyce jednak nie jest to wcale tak oczywiste.

Informacje, które kupujesz w postaci bazy danych zostały przygotowane przez specjalistę, który wie, w jaki sposób dopasować produkt do Twoich potrzeb lub wygenerowane za pomocą stworzonego do tego celu narzędzia, nad którym czuwają programiści i analitycy.

Tworzenie takich zbiorów danych nie jest wróżeniem z fusów. To pozyskiwanie konkretnych danych z wiarygodnych źródeł, a następnie ich selekcja pod kątem zapotrzebowania klienta.

Mit 4: Informacje w bazach firm pochodzą z nielegalnych źródeł

Dane w gotowych bazach pochodzą z nielegalnych źródeł i samo korzystanie z nich jest niezgodne z RODO” — na pewno nie raz spotkałeś się z taką wykładnią. Na ile jest ona zgodna z rzeczywistością?

Fakt 1: Sprawdź, skąd dostawca pozyskuje dane

Przed zakupem bazy upewnij się, że wiesz, skąd dana firma pozyskuje informacje. Jeśli na jej stronie internetowej nie widnieje jasna informacja na temat pochodzenia danych – od razu powinna Ci się zapalić czerwona lampka.

Wiarygodni dostawcy oferujący dane na temat firm pozyskują swoje informacje tylko z legalnych źródeł. W MGBI najczęściej są to rejestry rządowe, takie jak REGON, KRS czy CEIDG, niekiedy wzbogacone o informacje pochodzące ze stron internetowych, social mediów lub innych wykazów i ewidencji.

Warto też nadmienić, że zbiory informacji pochodzące z marketplace czy portali ogłoszeniowych takich jak OLX nie są dobrym źródłem pozyskania danych. Dostawców danych, którzy nie posiadają nawet własnej strony internetowej i oferują Ci ograniczony wgląd do swojej działalności, możesz z miejsca uznać za pozbawionych wiarygodności.

Fakt 2: Zapytaj dostawcy, co zrobić w przypadku skargi odbiorcy

Chociaż informacje dotyczące osób prowadzących działalność gospodarczą są publicznie dostępne w Internecie i możesz z nich korzystać w celu nawiązywania nowych relacji biznesowych, może się zdarzyć, że część odbiorców zareaguje negatywnie na Twoją komunikację.

W takiej sytuacji powinieneś mieć oparcie w dostawcy baz. Jeśli firma, od której planujesz kupić bazę, wyraźnie naciska na zapis w umowie wyłączający ją z wszelkiej odpowiedzialności np. w przypadku sporów dotyczących zasad przetwarzania danych osobowych — poszukaj innego dostawcy.

Fakt 3: Dostosuj swój przekaz do grupy docelowej

Kupiłeś bazę — co teraz? Przed wysłaniem maila lub podniesieniem słuchawki, pamiętaj, że treść Twojego komunikatu powinna być dostosowana do potrzeb Twoich odbiorcy oraz panujących realiów prawnych. Zadbanie o pierwszy element zwiększy Twoją konwersję, drugi zaś pomoże Ci uniknąć kłopotów.

Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć treść zimnego maila lub scenariusz rozmowy cold callingowej, które będą zgodne z obowiązującymi przepisami RODO – zachęcamy Cię do lektury naszego e-booka.


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że tym tekstem udało mi się rozwiać przynajmniej część Twoich wątpliwości na temat baz firm. Dane na temat działalności spółek i innych organizacji służą do tego, aby lepiej podejmować decyzje biznesowe i rozwijać sprzedaż.

Jeśli zastanawiasz się, czy baza firm jest dobrą opcją dla Ciebie, wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą i pomożemy Ci podjąć decyzję.