circle

„Wyniki finansowe banków spółdzielczych 2025” — zapoznaj się z najnowszym raportem. Pobierz »

Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w transporcie. Raport 2025

Poniższy raport jest opracowaniem, w którym omawiane są najważniejsze kwestie dotyczące upadłości i restrukturyzacji przedsiębiorstw z branży transportowej w 2024 r.

O MGBI

Jesteśmy firmą technologiczną zajmującą się przetwarzaniem i analizą danych. Dostarczamy naszym klientom informacje ułatwiające podejmowanie decyzji biznesowych oraz usprawniające procesy marketingowe, sprzedażowe i windykacyjne.

Oferujemy wygodny dostęp do uporządkowanych danych między innymi z takich źródeł jak: KRZ, MSiG, KRS, CEIDG, REGON czy sprawozdania finansowe spółek.

Główne wnioski

1
W 2024 r. w branży transportowej przybyło zarówno postępowań upadłościowych, jak i restrukturyzacyjnych.
2
Najwięcej upadłości nastąpiło wśród firm zajmujących się drogowym transportem towarów.
3
Drogowy transport towarów przoduje także w rankingach dotyczących restrukturyzacji (zarówno w liczbie otwartych postępowań, jak i złożonych wniosków).
4
Średni czas istnienia firmy transportowej, która ogłosiła upadłość w 2024 r., wyniósł 10,2 lat, a rozpoczynającej restrukturyzację – 10,6 lat.

Upadłości firm

Po spadku liczby upadłości w transporcie z 23 do 13 w latach 2022-2023 mogło się wydawać, że ta branża najtrudniejsze chwile ma już za sobą.

Niestety rok 2024 przyniósł spory wzrost liczby nowych upadłości.

W omawianym okresie upadłość ogłosiły 34 firmy zajmujące się szeroko pojętym transportem.

Oznacza to wzrost o 161,5% w porównaniu do 2023 r. i o 47,8% względem 2022 r.

Warto też dokładnie przyjrzeć się temu, jakie podklasy sekcji H PKD najliczniej ogłaszały upadłość w 2024 r.

Liderem tego zestawienia są firmy zajmujące się transportem drogowym towarów. W omawianym okresie upadłość ogłosiło 21 z nich, co stanowi 61,8% wszystkich upadłości w transporcie.

Liczba upadłości w tej podklasie wzrosła niemal dwukrotnie – w 2023 r. było ich 11.

Na drugim miejscu znalazły się agencje transportowe. W omawianym okresie upadłość ogłosiło 8 z nich, co oznacza ośmiokrotny wzrost w porów naniu do 2023 r.

Trzecie miejsce należy do firm zajmujących się magazynowaniem i przechowywaniem pozostałych towarów. W 2024 r. upadły 3 takie firmy, podczas gdy rok wcześniej – ani jedna.

Liczba złożonych wniosków o upadłość w branży transportowej w 2024 r. była wyższa niż liczba faktycznych upadłości. To może wskazywać na narastające problemy finansowe przedsiębiorstw, które jeszcze nie zakończyły się postępowaniem upadłościowym.

W 2024 r. złożono 119 wniosków o upadłość w transporcie drogowym towarów (PKD 49.41.Z), co oznacza wzrost o 108,8% w porównaniu z 57 wnioskami w 2023 r.

Spadek liczby wniosków o upadłość odnotowano w działalności pozostałych agencji transportowych (PKD 52.29.C). Ta wartość spadła o jedną trzecią: z 18 wniosków w 2023 r. do 12 w 2024 r.

W działalności usługowej wspomagającej transport lądowy (PKD 52.21.Z) liczba wniosków wzrosła nieznacznie z 6 w 2023 r. do 8 w 2024 r.

Do sporych zmian doszło w strukturze stażu rynkowego firm z branży transportowej, które w 2024 r. ogłosiły upadłość.

Największy odsetek upadłości (dokładnie 49%) dotyczy przedsiębiorstw, które funkcjonują na rynku od 5 do 10 lat. Rok wcześniej ta wartość była sporo niższa i wynosiła 30%.

Z roku na rok poprawia się natomiast sytuacja firm transportowych o najkrótszym, bo wynoszącym do 5 lat, stażu rynkowym. W 2023 r. takie firmy stanowiły 9% wszystkich upadających, podczas gdy rok wcześniej było to 15%, a dwa lata wcześniej – 22%.

Podobny trend można zaobserwować wśród najbardziej doświadczonych firm, czyli tych działających na rynku powyżej 20 lat. W 2024 r. stanowiły one 9% ogłaszających upadłość (rok wcześniej było to 25%, a dwa lata wcześniej aż 35%).

Opisane wyżej zmiany miały spory wpływ na średni czas istnienia firm transportowych, które w 2024 r. ogłosiły upadłość.

W omawianym okresie wyniósł on 10,2 lat, podczas gdy rok wcześniej było to 10,8 lat, dwa lata wcześniej 15,9 lat. Oznacza to spadek odpowiednio o 5,6% i 35,8%.

Restrukturyzacje firm

W 2024 r. ponownie zwiększyła się liczba nowych postępowań restrukturyzacyjnych w transporcie.

W omawianym okresie restrukturyzację rozpoczęło 635 przedsiębiorstw z branży transportowej. Oznacza to wzrost o 23,3% w porównaniu do 2023 r. i aż o 169% względem 2022 r.

Wzrost ten był większy niż dla ogółu postępowań restrukturyzacyjnych w naszym kraju. Jak wspomnieliśmy w raporcie „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne 2025”, wzrost liczby restrukturyzacji w 2024 r. w porównaniu do roku go poprzedzającego wyniósł 7,4%.

Gdy przyjrzymy się poszczególnym podklasom w sekcji H PKD dojdziemy do wniosku, że firmy zajmujące się drogowym transportem towarów znalazły się w 2024 r. w trudnej sytuacji.

Postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęły się w aż 534 przedsiębiorstwach z podklasy 49.41.Z. Oznacza to, że firmy zajmujące się transportem drogowym towarów stanowią 84% wszystkich restrukturyzujących się w transporcie!

Liczba restrukturyzacji wśród tych firm wzrosła w porównaniu do 2023 r. o 24,2%, a względem 2022 r. – o 193,4%.

Na drugim miejscu, ze zdecydowanie skromniejszym wynikiem 19 postępowań, znalazły się firmy zajmujące się pozostałą działalnością pocztową i kurierską. Trzecia lokata (również 19 postępowań) należy do przedsiębiorstw z podklasy 52.29.C, zrzeszającą działalność pozostałych agencji transportowych.

Na pierwszym miejscu znalazły się firmy zajmujące się transportem drogowym towarów. W 2024 r. przedsiębiorstwa z tej podklasy złożyły 404 wnioski restrukturyzacyjne, co oznacza wzrost w porównaniu do roku poprzedniego o 64,2%.

Druga lokata należy do firm zajmujących się pozostałą działalnością pocztową i kurierską. Tutaj jest mowa o 17 wnioskach, a więc mamy do czynienia ze spadkiem o 22,7%.

Na trzecie miejsce trafiły przedsiębiorstwa zajmujące się transportem lądowym pasażerskim, gdzie indziej niesklasyfikowanym. Złożyły one 17 wniosków o rozpoczęcie restrukturyzacji, a więc o 1 więcej niż rok wcześniej.

W 2024 r. najliczniej rozpoczynały restrukturyzację firmy transportowe, które działają na rynku od 5 do 10 lat. Stanowiły one 33% wszystkich przechodzących przez ten proces – to mniejszy odsetek niż rok wcześniej.

Trudności miało też wiele przedsiębiorstw o stażu od 0 do 5 i od 10 do 15 lat – restrukturyzacje dotyczyły odpowiednio 22% i 21% z nich.

Średni czas istnienia przedsiębiorstwa z branży transportowej, które zdecydowało się na postępowanie restrukturyzacyjne, zwiększył się w 2024 r. w porównaniu do poprzedzających go 12 miesięcy. W omawianym okresie wyniósł on 10,6 lat.

Rankingi

Najbardziej zadłużoną firmą z branży transportowej, która ogłosiła upadłość w 2024 r., jest Exity Transport & Logistics.

To spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, która działa na rynku względnie krótko, bo od 7 lat.

Suma jej zobowiązań wynosi 71 mln zł. Firma złożyła wniosek o upadłość w czerwcu br.

Drugie miejsce rankingu należy do Martyna Transport.

To warszawska spółka z branży transportowej, która funkcjonuje od 17 lat. Suma jej zobowiązań wynosi 43 mln zł.

Trzecie miejsce należy do M.W. ze Świecka.

Firma ta zajmuje się magazynowaniem i przechowywaniem towarów. Jej staż rynkowy to 6 lat.

Zadłużenie M.W. sięga 37 mln zł.

Na pierwszym miejscu zestawienia najbardziej zadłużonych firm z branży transportowej, które w 2024 r. złożyły wniosek o upadłość, znalazła się opisana wyżej Exity Transport & Logistics z zadłużeniem wynoszącym 71 mln zł.

Na drugim miejscu zestawienia znalazła się firma Vesta Polska.

To przedsiębiorstwo z siedzibą w miejscowości Błonie w województwie mazowieckim od 16 lat działa w branży transportowej.

Vesta Polska została wpisana przez polski resort spraw wewnętrznych na listę sankcyjną za powiązania z rosyjskim kapitałem, o czym informował Business Insider:

Jako powód wpisania firmy na listę sankcji z dniem 8 grudnia 2023 r. resort podał: "Vesta Polska sp. z o.o. funkcjonująca w sektorze transportowym jest częścią rosyjskiej grupy logistycznej o międzynarodowej nazwie Vesta Logistic Company, w której podmiotem dominującym jest rosyjska spółka Kompania Logistyczna Vesta (ros. OOO Лoгucmuчecкaя Koмnaнuя Вesma) z siedzibą w Mytiszczi, obwód moskiewski". Resort dodał, że spółki z grupy Vesta działają na obszarze Unii Europejskiej oraz Rosji i Azji, a ich główną działalnością jest przewóz produktów sektora petrochemicznego, maszyn i urządzeń.

Firma w zdecydowany sposób odniosła się do zarzutów:

Zarząd Vesty Polska stanowczo odrzuca jednak taką argumentację. — Zarzuty stawiane przez ministerstwo nie są prawdziwe. Nie jesteśmy zależni od żadnej rosyjskiej spółki. Obecnie jesteśmy częścią holdingu Vesta Logistics Hungary z siedzibą na Węgrzech. Naszą firmę rzeczywiście w 2008 r. założyło dwóch Rosjan, ale od tego czasu struktura właścicielska zmieniała się i dziś nie mają już nic wspólnego z naszą firmą. Nasza działalność w żaden sposób nie wspiera rosyjskiego reżimu — zapewnia Rudnicki w rozmowie z Business Insider Polska.

Suma zobowiązań Vesta Polska wynosi 64,8 mln zł.

Na trzecim miejscu znalazła się wspomniana wyżej firma M.W. ze Świecka z zadłużeniem wynoszącym 37 mln zł.

Liderem 2024 r. pod względem zadłużenia wśród restrukturyzujących się firm transportowych został M&R Logistics.

Ta spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Nowym Tomyślu działa na rynku od 13 lat i zajmuje się transportem drogowym towarów.

Suma zobowiązań M&R Logistics wynosi 51 mln zł.

Na drugim miejscu znalazła się firma Integre Trans Poland.

Ta spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, podobnie jak opisana powyżej, zajmuje się transportem drogowym towarów. Jej siedziba znajduje się w Warszawie, a staż rynkowy wynosi 5 lat.

Zobowiązania Integre Trans Poland sięgają 49 mln zł.

Trzecie miejsce należy do firmy Global.

Jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która zajmuje się transportem drogowym towarów i działa na rynku od 29 lat. Jej siedziba znajduje się w Gdyni.

Suma zobowiązań Globala wynosi 45 mln zł.

Czołową trójkę najbardziej zadłużonych firm z branży transportowej, które w 2024 r. złożyły wniosek o restrukturyzację, stanowią opisane wyżej Exity Transport & Logistics, Vesta Polska i Global.

Ich zadłużenie wynosi odpowiednio 71, 64,8 i 45 mln zł.

Syndycy i doradcy restrukturyzacyjni

Syndykiem, który w 2024 r. zajmowała się największą liczbą upadłości firm z branży transportowej, była Anna Małkowska. Ma na koncie trzy takie postępowania, podczas gdy wszyscy pozostali – po dwa i jednym.

Kancelarią restrukturyzacyjną, która w 2024 r. zajmował się największą liczbą firm z branży transportowej, jest Bonalski Witkowska Restrukturyzacje. Podczas swojej pracy nadzorowała 32 przedsiębiorstwa z tego segmentu rynku.

Na drugim miejscu znalazł się Paweł Stanclik z 28 postępowaniami, a na trzecim KPR Kancelaria Restrukturyzacyjna (27 spraw).